Vuonna 2021 jouduimme koronatilanteen takia perumaan monia suunniteltuja neuvontatilaisuuksia. Toimettomana emme kuitenkaan olleet, vaan asiantuntijamme kehittivät neuvonta- ja opetusmateriaaleja ja sähköisiä palveluja. Iso panostus vuonna 2021 oli Lounavoiman ekovoimalaitoksen yhteyteen rakennetun vierailukeskus Hehkun suunnittelu ja toteutus. Neuvonnan pääteemana oli biojäte edellisen vuoden tapaan.
Vierailukeskus Hehkussa asukkailla on mahdollisuus tutkia kestäviä kulutustottumuksia, kierrätystä, jätteiden hyödyntämistä sekä tutustua ekovoimalaitokseen.
Mikaela Sundqvist, ympäristöneuvoja
Pandemiakauden jatkuessa vuonna 2021 hyödynsimme tilannetta ja jatkoimme neuvonta- ja opetusmateriaalien kehitystyötä ja sähköiseen muotoon muuttamista. Olemme nostaneet pääosan materiaaleista verkkosivuillemme, josta esimerkiksi koulujen on niitä helppo ladata käyttöön. Sähköisten materiaalien lisäksi koulut, päiväkodit ja yhdistykset voivat lainata meiltä opetusmateriaaleja ympäristökasvatustyönsä avuksi.
Vuonna 2021 kohtasimme asukkaita 50 eri tilaisuudessa. Ryhmille pidetyt neuvontatilaisuudet toteutettiin pääosin etänä. Koronarajoitusten puitteissa osallistuimme myös Askaisten kurkkumarkkinoille, Salon iltatorille, September Openiin, Sukselan maaseutumarkkinoille ja Turun päivään. Marraskuussa vierailimme ensimmäistä kertaa Uudessakaupungissa Wanhanajan markkinoilla. Ensiesiintymisen tarkoituksena oli esitellä LSJH:ta tulevan osakaskunnan asukkaille.
Lisäksi olimme mukana Power Cup -lentopallotapahtumassa, joka järjestettiin heinäkuussa Salossa. Neuvoimme tapahtumaan osallistuneita kilpailijoita kasvotusten jätteiden lajittelussa ja ruokahävikin vähentämisessä. Kilpailijat saivat tietoa myös julisteiden, radiokuulutusten ja PowerAppin kautta.
Lokakuussa osallistuimme Varsinais-Suomen Taloyhtiöpäivään. Turun messukeskuksessa järjestetyssä tapahtumassa kerroimme uuden jätelain tuomista muutoksista.
Salon Lounavoiman ekovoimalaitoksen vihkiäisten yhteydessä 17. marraskuuta esiteltiin uusi kiertotalouden vierailukeskus Hehku. Vierailukeskuksessa asukkailla on mahdollisuus tutkia kestäviä kulutustottumuksia, kierrätystä, jätteiden hyödyntämistä sekä tutustua ekovoimalaitokseen ja energiantuotantoon. Myös Turussa Kuormakadulla sijaitseva vierailukeskus Kahmari oli avoinna rajoitusten puitteissa. Kahmari toimii myös näyteikkunana Topinpuiston kiertotalousverkoston yhteistyökumppaneille.
Rakasta joka murua
LSJH:n neuvonnan pääteemana oli biojäte. Osallistuimme Suomen Kiertovoiman eli KIVOn valtakunnalliseen biojätekampanjaan ”Rakasta joka murua”. Kampanjan tavoitteena on lisätä erilliskerätyn biojätteen määrää ja saada biojäte pois polttokelpoisen jätteen seasta. Vahvistimme LSJH:n toimialueella kampanjaa laajalla bussi- ja radiomainonnalla.
Lisäksi toteutimme biojätepussikampanjan niissä taloyhtiöissä, jotka kuuluvat LSJH:n kilpailuttamien biojätekuljetusten piiriin. Kampanjassa tarjosimme taloyhtiöille mahdollisuuden tilata maksutta asuntokohtaiset paperiset biojätteiden keräyspussit koko vuodeksi sekä niille tarkoitetun telineen. Kampanja sai hyvän vastaanoton, ja siihen osallistui noin 6 000 huoneistoa. Jaoimme biojätepusseja vuoden aikana noin 895 000 kappaletta. Toiminta jatkuu vuonna 2022.
Kalenteri seinälle
Vuonna 2021 jaoimme loppuvuodesta jo tuttuun tapaan tulevan vuoden seinäkalenterin. Kalenteri postitettiin koteihin ja vapaa-ajan asuntoihin. Kalenterin hienot kuvat olivat valokuvakilpailumme satoa. Kalenterissa oli mukana jätehuoltotietoutta sekä kiertävien keräysten aikataulut vuodelle 2022. Kalenteri julkaistiin suomeksi ja ruotsiksi. Vuonna 2021 kalenteri jaettiin ensimmäistä kertaa myös Uudenkaupungin asukkaille.
Huomiselle ja För morgondagen -lehdet olivat jaossa suomeksi ja ruotsiksi toukokuun alussa. Lehdessä kerrottiin biojätteen keräyksestä kotona ja vierailtiin Biolinjan biokaasulaitoksessa, esiteltiin tulevaa vierailukeskus Hehkua ja kerrattiin uuden jätelain mukanaan tuomia muutoksia. Huomiselle-lehti toteutettiin vuonna 2021 hiilineutraalina painotuotteena.
Näkyvyyttä mediassa
Saimme hyvin medianäkyvyyttä vuonna 2021 niin paikallisesti kuin valtakunnallisestikin. Meidät mainittiin 1 141 artikkelissa, joiden potentiaalinen tavoitettavuus oli 2 645 miljoonaa lukijaa. Edellisvuoteen verrattuna artikkeleiden määrä kasvoi 14,9 % ja potentiaalinen tavoittavuus 11,6 %. Pääsimme useasti myös TV- ja radiouutisiin.
Toimituksellisissa artikkeleissa käsiteltiin muun muassa poistotekstiilien kierrätystä, lietteitä, jätteen kuljetusta, saariston romunkeräystä ja Pop up -lajitteluasemien kierroksia. Marraskuussa Lounavoiman ekovoimalan ja vierailukeskus Hehkun vihkiäisistä kerrottiin niin lehdissä kuin digitaalisessakin mediassa. Digitaalisen median puolella näkyvyytemme kasvoi vuodesta 2020 sekä määrällisesti että potentiaalisen tavoittavuuden kannalta katsottuna.
Omissa lehdistötiedotteissamme kerroimme muun muassa jätteen vastaanoton ajankohtaisista aiheista, kuten puujätteen maksuttomuudesta ja lajitteluasemien aikataulujen muutoksista, kiertävistä keräyksistä, lietteenkeräyksestä sekä meneillään olevista hankkeista. Poistotekstiilin keräykseen ja hyödyntämiseen liittyvät tiedotteet saivat runsaasti medianäkyvyyttä. Esimerkiksi Paimion poistotekstiilien kiertotalouslaitoksen avajaiset ja niistä lähetetty tiedote löivät läpi ja aihe oli esillä niin TV:n aamu-uutisissa kuin pienemmissä paikallislehdissä ympäri Suomen.
LSJH:n omia sanomalehti-ilmoituksia julkaistiin 52 kappaletta. Ilmoitusten aiheina olivat asemien aukioloajat, kiertävät keräykset sekä muut LSJH:n palvelut ja tapahtumat.
LinkedInin suosio kasvussa
Suosituin some-kanavamme on edelleen Facebook. Julkaisimme Facebookissa 195 postausta eli 21,9 % enemmän verrattuna vuoteen 2020.
Jenny Mäkinen, verkkotuottaja
Verkkopalvelussamme lsjh.fi-sivustoa katseltiin 3 327 kertaa ja vierailu kesti keskimäärin kolme minuuttia. Kävijöistä oli uusia peräti 84,7 %. Kävijöitä kiinnostivat muun muassa Topinojan jätekeskus, pienten jäte-erien maksut, jätteiden ABC ja poistotekstiilin kierrätys.
Sosiaalisen median kanavistamme LinkedIn kasvatti suosiotaan vuotta aiempaan, kun seuraajien määrä kasvoi huimat 116,1 % ja sitoutuminen oli myös reippaasti suurempaa. Näyttökertoja oli vuoden 2021 lopussa 109 824 kappaletta. Omien julkaisujemme määrä kasvoi 13,7 %.
Suosituin some-kanavamme on edelleen Facebook. Julkaisimme vuonna 2021 Facebookissa 195 postausta eli 21,9 % enemmän verrattuna vuoteen 2020. Vuosikoonnin julkaisuhetkellä sivustostamme tykkäsi 2 653 henkilöä, joista uusia oli 208 kappaletta. Postauksiin sitouduttiin 72 949 kertaa, jossa on kasvua 4,3 %. Postausten sisäisiä linkkejä klikattiin 5 304 kertaa.